Joi, 27 iunie, în Aula „1 Decembrie 1918” a Primăriei municipiului a avut loc prezentarea celor zece artişti care participă la cea de a XVI-a ediţie a Simpozionului Internaţional de Sculptură Monumentală de la Caransebeş, ultima în care materialul folosit este travertinul.
În deschiderea manifestării, coordonatorul simpozionului, Eugen Petri, a făcut o scurtă prezentare fiecărui participant, aceştia fiind Giorgie Cpajak din Serbia, Alar Ehsan din Siria, Liu Yang şi Zhao Yong din China, Jamal Hasan din Israel, Marie-Joseé Leroux din Canada, Joel Thépault din Franţa, Miguel Isla – Spania şi Răzvan Mincu – România.
După discursurile primarului Felix Borcean şi Ioan Cojocariu, directorul Casei de Cultură „George Suru” din municipiu, care i-a şi invitat pe artişti, sâmbătă, la nunta fiului său, pentru a cunoaşte obiceiurile şi tradiţiile româneşti, edilul a primit un steag al ISSA – International Sculpture Symposium Alliance (Alianţa Internaţională a Simpozioanelor de Sculptură), al cărei preşedinte este chiar Liu Yang, o şapcă cu aceeaşi inscripţie şi un tablou cu o caligrafie chineză, care se acordă ca protocol la evenimentele importante.
„Cu acest simpozion se încheie ciclul în piatră, «Epoca pietrei» la Caransebeş, după sculpturile în marmură, andezit şi, acum, cu ultimul episod al travertinului. Şi dacă, la anul, vom obţine acea sponsorizare pentru metal, de la TMK Reşiţa, vom face şi simpozioanele în care se va utiliza acest material, pentru că mie mi se pare că cele mai spectaculoase lucrări sunt cele executate în fier. Întâlnirea cu sculptorii este întotdeauna plăcută, pentru că vin din diverse culturi, din diverse colţuri ale lumii, şi cred că şi pentru ei e interesant să vină la o distanţă atât de mare şi să ia contact cu cultura noastră, cu obiceiurile noastre, e plăcut, cred, să socializeze între ei, să facă schimb de experienţă, probabil unii se şi cunosc de la alte simpozioane, şi recunosc că am aflat cu mândrie că în Caransebeş se organizează cel mai important simpozion de sculptură din România şi poate din sud-estul Europei, lucru confirmat şi de aceşti maeştri. Sper ca la final să ne bucurăm de sculpturi interesante, care să fie râvnite şi de alţii, fiindcă şi pentru mine a fost o surpriză să aflu că cineva din altă parte a ţării, respectiv de la Buşteni, unde este Castelul Cantacuzino, să fie atât de interesat de sculpturile din Caransebeş încât să facă eforturi extraordinare pentru a le deţine şi expune pentru o scurtă perioadă, promovând astfel municipiul nostru”, a spus Felix Borcean.
Ioan Cojocariu a vorbit despre faptul că, după acest simpozion, un număr de 99 de sculpturi monumentale în piatră îşi vor găsi locul cuvenit într-un parc de mari dimensiuni, care va fi făcut într-un viitor nu foarte îndepărtat. „Poate că ar fi trebuit să începem cu crearea parcului, dar problemele dificile de identificare şi achiziţionare a terenului, fiindcă ne trebuie câteva hectare pentru a putea pune în evidenţă aceste sculpturi, deoarece ele trebuie să se consacre în spaţii de intercomunicare, de agrement, într-un circuit prin care ele însele dialoghează şi invită la dialog, acele probleme, deci, ne-au împiedicat să facem asta. Vorbind despre evenimentul de azi, aş vrea să spun că îmi pare rău că autorităţile române, Ministerul de Externe, nu ne-au permis ca la simpozion să vină şi cel de al unsprezecelea sculptor, un mare maestru din India, care a fost umilit de autorităţile române, şi nu mă feresc să spun asta, neacordându-i-se viza de intrare, fără a da o explicaţie, la fel cum a fost umilit şi sculptorul din Siria, care a sosit mai târziu… Spun asta fiindcă este foarte greu să naşti un simpozion, şi la fel de greu să-l menţii… Poate că şi aşa se explică de ce Caransebeşul a reuşit şi alte oraşe mai mari, cu pretenţii, au dat greş, prin aceea că municipiul nostru a avut o administraţie înţeleaptă. Să nu uităm că această artă monumentală înnobilează nu doar oraşul, ci şi oamenii lui”, a mai spus Ioan Cojocariu.
„Pentru că s-a născut foarte greu şi se ştie ce probleme au fost cu banii la nivel naţional, nu numai aici, ci şi în cazul altor două simpozioane, tot din România, dar mai mici, aş putea spune că din păcate, pentru cultură, ţara trece printr-o perioadă foarte urâtă, foarte neagră, cum nu a fost până acum. De la acest simpozion mă aştept însă să se termine cu bine şi să aibă succes, pentru că am ţinut foarte mult să invit sculptori de mare valoare, care, la rândul lor, au organizat simpozioane. De această dată nu a fost o selecţie, ci o invitaţie directă adresată acestor oameni de prestigiu. Acest simpozion este foarte bine cunoscut la nivel mondial. Aceşti oameni nu au venit la Caransebeş pentru mărunţişul pe care îl primesc, ci pentru a-l onora şi a vedea şi România”, a spus Eugen Petri.
Vernisajul simpozionului este programat pentru sâmbătă, 6 iulie, de la ora 11.
Bianca METEŞ